„Zapisi iz podzemlja“ F.M.Dostojevski

b2b4958be309e2b22aefd4bb2e3624a1

Dovoljno sam obrazovan da ne budem sujeveran,
ali sam ipak sujeveran.

Ja ne samo da nisam umeo da postanem zao već uopšte
nisam uspeo da postanem bilo šta : ni zao, ni dobar,
ni podlac, ni pošten, ni junak, ni insekt.

Uostalom : o čemu pošten čovek može da govori
sa najvećim zadovoljstvom?
Odgovor : o sebi.

Kunem vam se, gospodo, da je prekomerno saznanje bolest,
prava i najteža bolest.Ali, gospodo, ko se može hvaliti svojim
bolestima, i još se razmetati njima? Uostalom, šta ja to govorim?
Svi to čine; upravo se hvale bolestima, a ja ponajviše.

Tom čoveku ja zavidim do izliva žuči.On je glup, to je
nesumnjivo, ali ko zna, možda normalan čovek mora
biti glup? Možda je to čak i vrlo lepo.

Moje su šale, gospodo, naravno, rđavog tona, neuravnotežene,
nesamouverene. A sve to dolazi otuda što ja sam sebe ne
poštujem.Zar svestan čovek može bar malo da ceni sebe ?

Civilizacija stvara u čoveku samo mnogostranost osećanja
i … apsolutno ništa više.

A i ta volja…đavo bi je znao…

Šta zna razum? Razum zna samo ono što je uspeo da
sazna(ponešto možda neće nikad doznati), a ljudska
priroda živi i deluje kompleksno, svim što u njoj postoji,
svesno i nesvesno, pa i kada laže, ipak živi.

Slažem se da je čovek, pre svega, stvaralačka životinja, osuđena
da svesno teži cilju da se bavi inženjerskim zanatom, naime,
da večito i bez predaha krči sebi put bilo kuda.

Bio sam bolesno osetljiv, kakav mora biti obrazovan
čovek našeg vremena.

Ponekad neću ni sa kim da govorim, a ponekad poželim ne samo
da razgovaram već i da pomislim da se sprijateljim.

Naš romantičar je širok čovek, i najveći prepredenjak
među svim prepredenjacima, uveravam vas u to…
čak iz iskustva.

Osim čitanja nisam imao kuda, to jest, nije bilo ničega u svetu
oko mene što bih mogao poštovati i što bi me privlačilo.

Ni sam ne znam šta bih sve dao za jednu pravu i istinsku
svađu, pristojniju, i tako reći, kniževniju !

Nisam se uplašio iz kukavičluka, već iz beskrajne sujete.

Lukavstvo se tako lako saživi sa osećanjima.

Ja nisam mogao da zavolim, zato što je za mene, ponavljam,
ljubav značila tiranisati nekog i duhovno dominirati.

Uskoro ćemo izmisliti da se rađamo nekako od ideje.

4be5301320f65aeffd19a72d4e284aeb

Оставите одговор

Статистике блога

  • 850,488 hits
